• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Behöver lite input - äldre son bo hemma

Jena

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Min son har tagit studenten i juni och nu kommit in på högskola.
Han tänker att han ska bo hemma iaf i första läget.
Saken är att jag inte har någon superbra ekonomi och är på denna sida så har skulder osv.
Sonen bor hos mig och har gjort det mest hela livet och varit hos sin pappa varannan helg typ tills han fick välja själv.
Pappan Tycker inte att Soren ska behöva ta studielån utan att han ska klara sig på studiemedel och resten ingår hemma.

Jag förstår att han inte vill sätta sonen i skulder men jag har svårt att försörja mig och sonen.
Jag tänker att han borde betala lite hemma och kanske hitta extrajobb el ev ta studielån och vara mer självständig.
Vet inte vad som är rätt att tänka i såna lägen?
Så önskar era kloka tankar!

( OBS! Det är inte aktuellt att prata med pappan ang min ekonomiska situation , sonen kan inte heller bo mer hos pappan av olika anledningar så det är inte heller nåt alternativ)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kaffeikoppen

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
28 November 2023
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Min son har tagit studenten i juni och nu kommit in på högskola.
Han tänker att han ska bo hemma iaf i första läget.
Saken är att jag inte har någon superbra ekonomi och är på denna sida så har skulder osv.
Sonen bor hos mig och har gjort det mest hela livet och varit hos sin pappa varannan helg typ tills han fick välja själv.
Pappan Tycker inte att Soren ska behöva ta studielån utan att han ska klara sig på studiemedel och resten ingår hemma.
Jag förstår att han inte vill sätta sonen i skulder men jag har svårt att försörja mig och sonen.
Vet inte vad som är rätt att tänka i såna lägen?
Så önskar era kloka tankar!

( OBS! Det är inte aktuellt att prata med pappan ang min ekonomiska situation , sonen kan inte heller bo mer hos pappan av olika anledningar så det är inte heller nåt alternativ)
Här finns ju lite olika alternativ.

Alternativ 1: Sonen tar enbart studiebidrag och du står för boende/mat etc.

Alternativ 2: Sonen tar studiebidrag + studielån och betalar det du anser vara rimligt. Kan vara del av hyran eller mat etc.

Alternativ 3: Sonen tar enbart studiebidrag men fixar ett extrajobb under studietiden och kan skjuta till lite beroende på hur mycket du behöver hjälp med. Jag hade själv nog röstat på detta alternativ, och gärna tidigt. Då lär hans sig att tidigt ta ansvar för sin ekonomi. Implementeras detta precis vid utbildningsstart så blir det mycket lättare. Inte 6 månader in då han kanske vänjer sig vid en viss nivå av pengar och sen behöver han "ge bort" en stor % av sina pengar.

Finns säkert många fler alternativ/tips/tankar men det var mina två cent iaf :).
 

Missbruk

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
7 Juli 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
15
Poäng
46
Din son är vuxen, han förstår att det inte är gratis att bo och leva. Finns ju en anledning studielån finns.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Om pappan tycker det så får pappan bidra med vad matkostnader för sonen kostar hos dig. Då kan pappan swisha sonen pengar som används till mat. Men det kan jag tänka mig att pappan inte är intresserad av men anser sig ändå ha åsikter om att han ska bo hemma gratis trots att du har det tufft ekonomiskt.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Studielån är så fördelaktiga att de knappt bör räknas som lån ens. Det är därför de inte förekommer i t.ex. kreditupplysningar och annat.

Hade det varit min pojk (och pojken får väl tacka sin lyckliga stjärna för det :) ) så hade det varit självklart att han ska betala för sig hemma. Man kan vara schysst med summan han ska betala, men principen bör vara att han ska betala för sig. Jag tror också han förstår att du har det tufft, och vill nog inte bidra till att göra det värre.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp